tiistai 1. maaliskuuta 2011

Seuraus ja syy

Kävin päiväkodissa vierailulla. Siellä oli menossa opetustuokio keittiön siisteydestä. Lastentarhanopettaja kasvatti kysymyksin pientä poikaa – ikään kuin tietokilpailuhengessä: viiden pisteen vihje, kolmen pisteen vihje jne. Kysymys kuului: ”Mitä on tapahtunut?”
Ensimmäinen vastaus oli: ”Täällä on sotkuista”. Tietokilpailuhenkisen apukysymyksen jälkeen pojan toinen vastaus oli: ”Joku on sotkenut”. Ammattikasvattajan taidolla lopuksi puristui kolmas vastaus: ”Minä kaadoin maidon keittiön pöydälle.”
Syy ja seuraus kirkastuivat. Seuraus: ”Keittiö on epäsiisti.” Syy: ”Minä kaadoin maidon keittiön pöydälle.” Päiväkodissa kasvattaja halusi käyttää muutoksen momentumin loppuun asti ja kausaliteetin etsintä alkoi uudelleen; hellästi ja lujasti. Seuraus: ”Sinä siis kaadoit maidon pöydälle”. Syy: ”Miksi?”
Eikö meillä jo kasvaneilla tai kasvatetuillakin ole aikalailla pikkupojan vastaukset? Kuinka usein mekin etenemme tällä kolmijaolla! Ensin vain toteamme kuvaillen tilanteita – täällä on sotkuista. Sitten passivoimme kaiken – joku on sotkenut. Ja kuinka usein kolmas taso jääkin piiloon – minä olen sotkenut.

Yksi ihmeellisistä maailman laeista on syyn ja seurauksen laki. Seurauksilla on syynsä. Useimpien tapauksien takana on teko. Useimmat tulokset palautuvat panoksiin. Isolla osalla uutiskuvien kärsimyksestä on syy. Isoon osaan työpaikan tai koulun surusta on syy. Ihmissuhteiden vaikeuksilla on syy.

Ainakin pääsiäistä ennen, katumuksen kairoksessa, on paikallaan kysyä, missä seurauksissa syy olen minä? Missä kotiriitelynä näkyvissä seurauksissa syynä olen minä? Missä työpaikan taloudellisissa epäonnistumisissa syynä olen minä? Mikä maailman kärsimys ei ole edes minimaalisesti lievittynyt minun syystäni?

Syyn seurauksena voi olla myös ilo. Meillä on vapaa tahto tehdä hyvää. Hyvillä syillä saa usein hyviä seurauksia. Siksi on tärkeä tunnistaa myös ne iloiset seuraukset, jotka ovat sinun syytäsi. Lapsen ilo, puolison hymy tai lähimmäisen kiitollisuus.

Pääsiäinen on iloisimman ilon juhla. Seuraus: Kuolemaa ei ole. Syy: Jeesus.

Innostuksella, Sinua pääsiäisnauramaan ja -riemuitsemaan kannustaen

Teemu Laajasalo
pappi, toiminnanjohtaja